10 Reden om te sporten bij stress

sporten is goed tegen stress

Vanmiddag had ik besloten om te gaan hardlopen omdat ik vanmorgen de regen niet kon trotseren. Ik had allerlei excuses om niet te gaan lopen. Ik zal er een paar met je delen: ik had zin om uit te slapen, mijn bed was te lekker, geen zin, te moe, het weer. Op dat moment wonnen mijn excuses het van mijn motivatie en ik keerde me nog eens lekker om. Is het herkenbaar voor je dat excuses het winnen van liever lui dan moe zijn?

Later op de dag baalde ik van mijzelf. Ik voelde me slap omdat ik me niet aan de afspraak met mezelf gehouden had. Allerlei gedachten en gevoelens kwamen naar boven die me geen goed gevoel over mijzelf gaven.

Welke invloed heeft sporten op stress?

1 Sport beinvloedt je hele chemiefabriek                                                                              Het hormoon endorfine komt vrij door sporten en dit geeft je een goed gevoel. Het stresshormoon cortisol wordt sneller afgebroken. Hierdoor voel je je ontspannen.

Mensen met langdurige stress hebben een verhoogde bloeddruk. Door te sporten, daalt je bloeddruk en is het beter voor je gezondheid.

2 Bewegen maakt je hoofd stil                                                                                                 Sporten en piekeren gaan niet samen, tijdens sporten vertragen je gedachten. De stilte in je hoofd is een fijne en ontspannen ervaring. Stress ontstaat door ons denken. Door te bewegen doorbreek je de gedachten stroom en is er ruimte voor ontspanning.

3 Creativiteit ontwaakt                                                                                                            Tijdens het sporten doorbreek je denkpatronen en daardoor krijgt creativiteit de ruimte. Tijdens het hardlopen ontstaan ineens oplossingen en nieuwe ideeën, niet omdat je bewust erover nadenkt, nee ze ploppen ineens op in je bewustzijn. Vaak zijn dat de beste ideeën.

4 Ademhaling verdiept                                                                                                           Sporten maakt dat je dieper gaat ademen en gaat hijgen. Bij stress is het hormoon cortisol verhoogd. De snelste manier om dit hormoon af te breken is je ademhaling te verdiepen. De extra zuurstof die je inademt geeft je een fitter en vitaler gevoel.

5 Meer energie
Stress geeft je een gevoel van futloosheid. Alles wat extra inspanning vraagt daar heb je geen zin in. Eigenlijk wil je liever op de bank hangen en niks doen. Juist dan is het belangrijk om te gaan sporten. Van sporten krijg je een energie boost en je voelt je vitaal.

6 Positieve gevoelens                                                                                                            Bewegen heeft een positief effect op negatieve spiralen zo ook van je gevoelens en emoties. Nadat je gesport hebt voel je je beter. De spiraal van negatieve gevoelens doorbreek je. Je voelt je trots op jezelf, blij met je prestatie. Je gevoel van zelfwaardering groeit.

7 Natuur                                                                                                                                         Bewegen in de natuur is gezond. De groene natuur heeft een helende werking op ons en verdrijft de stress onmiddellijk. Gebruik je zintuigen bewust door je af vragen wat ruik ik, wat zie ik en wat voel ik? Hierdoor verleg je de aandacht van je hoofd met allerlei gedachten naar je lichaam in het NU.

8 Flexibel of helderheid                                                                                                               Door te bewegen is je geest meer flexibel. Je kunt de zaken waar je mee zit gemakkelijker in een ander perspectief zien. Bewegen is zelf beter dan denksport.

9 Beter slapen                                                                                                                                Door aanhoudende stress slaap je slechter en onrustiger. De beweging vermoeid je lichamelijk en de buitenlucht maakt je rozig. Je voelt je meer ontspannen waardoor je lekkerder slaapt.

10 Sociaal                                                                                                                                  Sporten maakt verhalen los, al sportend met een maatje deel je gemakkelijk wat je bezig houdt. Soms kan je meer afstand nemen van je problemen en beter relatieveren.

Reden genoeg om lekker te sporten. Ben je echter burn-out dan is het belangrijk om goed te overleggen met je begeleider omdat er dan andere adviezen gelden.

Ik nodig je van harte uit om een reactie te schrijven. Jouw reactie inspireert mij om door de schrijven.

Karin Hensen

www.karinhensen.nl

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 10 Reden om te sporten bij stress

  1. Peter Willekens zegt:

    Ik ging gisteren ook sporten, fietsen. OP het moment dat ik wil vertrekken begint het stevig te regenen. Ik heb dan even gewacht en de zin om te vertrekken was plots ook over. Ik heb dan toch doorgezet en was daar zeer blij mij. En vanavond ga ik zwemmen. Elk van de 10 punten kan ik bevestigen. Alleen moet je kijken dat je niet te laat gaat sporten, dan is het slapen weer een probleem punt. Ik slaap namelijk niet goed als ik pas aan sport heb gedaan.

  2. Dag Peter, fijn om je reactie te lezen. Ik lees dat je de punten herkent. Het intensief sporten vlak voor je gaat slapen kan je langer wakker houden omdat je lichaam dan nog te actief is. Neem de tijd om helemaal tot rust te komen of om eerder op de avond te sporten. Ik wens je veel ontspannen beweeg plezier toe!

    Hartelijke groet,
    Karin

  3. Zeker dat sporten stressverlagend werkt! Ook is het van belang dat je de juiste voeding hiermee binnenkrijgt wat soms toch tekort schiet. Wellicht een tip om hier iets meer voorlichting over te geven in combinatie met sport, een soort combo programma!

Geef een reactie

