De kracht van woorden

Verander je woorden en voel het verschil.

De hele dag door communiceren we met anderen en met jezelf door te praten en de gedachten in je hoofd. Bewust en onbewust reageer je hierop. Maar wat zeg je nu eigenlijk en wat is de invloed op die woorden en gedachten?

Benoem wat wél is in plaats van wat niet is.
Vorige week had ik een lastige situatie doordat ik een rechtszaak had. Als brave burger heb ik toch de rechtbank van binnen aanschouwd. Van te voren voelde ik me erg gespannen en steeds kwam de gedacht in me op dat ik niet wilde verliezen. Niet verliezen….!
Ineens werd ik me ervan bewust wat ik dacht en veranderde mijn gedachte in: ‘Ik win deze zaak’. Ik zag het voor me, ik voelde mijn overwinning. Hierdoor groeide mijn zelfvertrouwen en voelde ik me een stuk krachtiger.

Ontdek dat je onderbewuste vreemde dingen met je doet.                                           Het onderbewuste schijnt het woordje ‘niet’ niet te verstaan. Terwijl ons taalgebruik is doorspekt met het woordje ‘niet’.

Ik moet niet vergeten dat…
Ik wil niet te laat komen…
Ik wil deze stress niet meer…
Ik wil niet dat je dat doet….

Het enige dat het brein hoort is: verliezen, te laat komen, stress en daardoor is de kans groot dat je onbewust handelt naar iets wat je niet wilt.

Benoemen wat je wél wilt is positiever en het vergroot de kans om te krijgen wat je wilt. Jouw woorden ( geschreven, uitgesproken of gedachten) hebben invloed op hoe jij je voelt, het  gedrag en hoe je jouw toekomst creëert. Bij het woordgebruik in wat je wél doet kan je actie ondernemen. Bij iets wat je niet wilt blokkeert dit omdat je geen actie formuleert. Bijvoorbeeld: ‘ik moet mijn sleutels niet vergeten ’, vertaal je in: ‘ik neem mijn sleutels mee’.

Kies je woorden en gedachten met zorg uit.                                                                     Je hebt invloed op jezelf en de anderen om je heen met de woorden die je kiest. Zijn je woorden positief, liefdevol en warm? Of zijn je woorden negatief, boos, verbitterd of veroordelend.
Met positieve en warme woorden ervaar je meer plezier en geluk. Je bereikt je doelen eerder. Je ervaart minder stress, je zelfvertrouwen groeit en de mensen om je heen reageren positiever op jou.

Herken je hoe jouw woorden je beïnvloeden? Ik ervaar plezier als je een reactie achter laat!

Kijk ter inspiratie naar deze twee korte filmpjes.

www.karinhensen.nl


Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De kracht van woorden

  1. ansjelienavogels zegt:

    Helemaal mee eens! Wij mensen zijn de enige dieren op aarde
    die taal gebruiken. Laten we het inzetten voor positieve zaken!

  2. Hallo Karin,
    Ik ben het helemaal met je zienswijze eens. Ik heb er regelmatig al over gelezen. Dit was weer een mooie reminder. Bedankt.
    Wat mij opvalt is dat je in je ondertitel het woord stressvermindering gebruikt: “Ik leer je werken aan stress vermindering, balans en plezier in je leven”. Is het een idee om dat ook om te buigen, b.v in “ontspanning”?

  3. Franka zegt:

    Er is nu eenmaal op de werk vloer ,werk gevers en werk nemers.
    Een werk nemer verliest altijd,als er geen rechtvaardigheid is:
    Hoe je denkt ,of welke woorden je ook gebruikt,als werknemer,is macht misbruik van je meerdere Een stok die je onderuit mept.
    ggz,geeft dezelfde gedachtegang ,aan patiënten mee.
    Ook de trauma hulp.
    Theorie en praktijk,is toch een wereld van verschil.

  4. Franka zegt:

    tig jaar ggz,
    4 jaar trauma hulp,
    veel van deze therapie ,je gedachten gang veranderen,heeft wel gehopen ,de omgang naar kinderen en man toe,en ook naar mijn broer en zussen toe.
    het is kei hard werken,en zeer zwaar geweest,en niet altijd heb ik het toegepast ,omdat emotie de overhand nam.
    door macht misbruik en onrecht,daar kon ik niet tegen op.
    vandaar mijn reactie hier boven.
    maar ik moet wel toegeven,ik heb nu een ander leven als voorheen,ik heb ptss,dis en een persoonlijkheidstoornis.( behandeling voor gehad)
    en nu voel ik ,als ik triggers vermijd,die ik ook heb leren herkennen ,het leven is nu goed zo.

Geef een reactie

