Je leeft maar één keer en dat is NU.

‘Aandacht is dat alles?’ vroeg de man aan Lao Tse…                     Ken jij dat ook dat je gedachteloos je dingen doet en je daarna afvraagt: ‘Wat heb ik nu eigenlijk gedaan of erger: ‘Heb ik het wel gedaan?’. Het moment is weg, verdwenen. Dit gebeurde mij tussen de middag. Ik kwam terug van een rondje hardlopen en at mijn lunch staande aan het aanrecht. Ik at terwijl ik in het niets staarde. Eigenlijk proefde ik niet eens wat ik at. Toen viel mijn oog op het stapeltje post op het aanrecht. Er lag een kaart van een vriendin boven op. Een verhalen kaart, het verhaal ging over aandacht. Meteen had de tekst mijn aandacht. Het leek op een moment van wakker worden. Herken je dat?

Aandacht is eenvoudig, aandacht is simpel en aandacht is vluchtig als de wind.             De meeste mensen leven gejaagd, even dit en even dat. Je hebt het idee geleefd te worden als slaaf van je (over)volle agenda, je hebt altijd haast. Je leeft op de automatische piloot. Stress en spanning lijken bij het leven te horen. Je laat je storen door telefoon en mails, en het liefst doe je tien dingen tegelijk. Dit is heel erg jammer omdat je in je haast dingen mist, zaken gaan aan je aandacht voorbij.                                                                                               Je maakt makkelijker fouten en het herstellen ervan kost je nog meer tijd.

Van buiten naar binnen                                                                                                             In al dat gejakker en gehaast raak je jezelf onderweg kwijt. Je bent in de ’doe’ modus beland in plaats van in ZIJN. Je raakt steeds meer vervreemd van je lichaam en van de boodschappen die je lichaam je vertelt in de vorm van gevoelens. Gevoelens willen net als jij gehoord worden. Het is goed om je aandacht van buiten naar binnen te richten.

Hoe breng je jouw aandacht van buiten naar binnen?             Neem per dag minimaal 5 minuten de tijd om stil te zijn en niets te doen. Ga op een rustige plek zitten, en voel of je lekker zit.                                Let eens op je ademhaling, gaat hij snel of diep? Je hoeft niets te veranderen, er is geen goed of fout. Merk alleen op hoe je adem gaat.                                  Wat voel je op dit moment? Voel je spanning, verdriet of blijdschap, voel je kriebel of voel hoe je hart bonst? Ook hier geld dat alles wat je voelt oké is.                                              Welke gedachten gaan er door je hoofd? Verander ze niet, gedachten komen en gaan. Zie je gedachten als wolken die overdrijven. Dit is aandacht voor wat er is in dit moment. Even stilstaan bij hoe het met je gaat waardoor je bewuster van jezelf bent.                               

Wat levert het je op? Je leert de taal van je lichaam kennen om daardoor beter om te gaan met spanning en stress. Dat begint met minder denken en meer voelen. Door je gevoelens eerder te signaleren kan je eerder een keus maken over wat je wilt. Je geniet veel meer van de mooie en goede momenten.

Jaag niet als een ijlbode, maar wandel als een ontdekkingsreiziger.                       Jean-Jacques Rousseau

Wil jij de weg leren kennen van hoofd naar hart om zo meer te genieten van je leven? Neem contact op met Karin Hensen: info@karinhensen.nl

Ik nodig je uit om te reageren op dit stuk. Hoe kan aandacht voor je zelf jou helpen? Hoe doe je dat en wat werkt voor jou?

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

