Vijf tips om van 2012 jouw jaar te maken!

Het nieuwe jaar is net begonnen. We hebben de mooiste voornemens. Maar hoe zit dat nu met die goede voornemens? Voornemens zijn wensen. Je wilt afvallen, je wilt een gezonde levenswijze, stoppen met roken, je grenzen beter bepalen, meer sporten…

Hoe zit dat nu met die goede voornemens?
Voornemens zijn wensen. Je wilt afvallen, je wilt een gezonde levenswijze, stoppen met roken, je grenzen beter bepalen, meer sporten…Hoor je jezelf het al zeggen: ‘1 januari begin ik met…’ en helaas ben je half weg de eerste maand in het nieuwe jaar al vergeten wat je voornemen ook alweer was.

Hoe bereik je je wensen en doelen?

Schrijf op wat je wilt en zie het voor je.
Begin met het beschrijven tot in het kleinste detail wat je wilt. Sluit je ogen en zie het voor je. Voornemens die je slechts in je hoofd maakt zijn zo vluchtig als een lucht met wolken. Schrijf op wat je wilt, dat wat op papier staat is al echt. Het is een afspraak met jezelf. Schrijf vanuit wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt dus: Ik wil geen stressvol leven omdat ik daar ziek van wordt verander je in: ik creëer meer rust omdat ik plezier wil hebben. Of ‘..ik wil dit ongezonde leven niet meer’.. verander je in ‘ik leef gezond omdat ik vitaal wil zijn’.

FOCUS!
Blijf op je pad en ga op je doel af. Want wat gebeurt er als je een zijweg neemt en weer een zijweg van de zij weg? Juist…. Je raakt je focus en je doel kwijt met als gevolg dat je helemaal opnieuw kunt beginnen. Het risico is dat je het bijltje erbij neer gooit doordat je ontmoediging voelt.
Blijf dus op je pad, concentreer je op wat je wilt.

Laat je wens en motivatie uit kracht ontstaan.
Motivatie vanuit angst is als je bijvoorbeeld anders met je partner wilt communiceren omdat je bang voor een breuk bent. Je levenswijze aanpassen omdat je bang bent om ziek te worden. Formuleer je wensen vanuit kracht en positiviteit: Ik wil gaan sporten om gezond en vitaal  te leven of ik wil anders leren communiceren omdat ik een liefdevolle relatie wil. Dit helpt je om bij je makkelijker bij je doel te komen.

Maak van een groot doel kleine makkelijk haalbare hoopjes.
Stressbestendig zijn, een succesvol bedrijf hebben, een marathon lopen en je streefgewicht bereiken lukt je niet van vandaag op morgen. Goed werk heeft tijd nodig. Verdeel een groot doel in stappen, maak er kleine hoopjes van. Stel dat je een marathon wilt lopen dat is 42 kilometer. Door tegen jezelf te zeggen dat je ieder week er één kilometer bij traint, klinkt anders dan dat je naar 42 kilometer traint. Je hebt iedere week een succes bereikt, iedere week een stapje dichter bij je doel!

Tot slot VIER JE SUCCESSEN!
Bij ieder succes, bij iedere stap die je maakt mag je trots zijn op jezelf. Dit mag je vieren en delen met anderen. Succes vier je door erbij stil te staan dat je iets hebt bereikt en daar mag je blij en trots over te zijn. Dit is de mooiste stimulering en aanmoediging om door te gaan!

Ik wens jou een heel mooi, gelukkig en liefdevol Nieuw Jaar toe in volle verbinding met jezelf en je omgeving.

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

