Een Kerst zonder stress

Zes waardevolle tips voor relaxte Kerstdagen!

Bijna is het weer zover. Over een paar dagen is het Kerst. Voor de één een heerlijke tijd en de ander slaat deze dagen het liefst over. We rennen en vliegen van het een naar het ander, allemachtig wat hebben we het druk. Zo druk dat we bijna vergeten waar het eigenlijk om gaat.

Wat doe jij met Kerst?
Plannen worden gemaakt, stapels kerstkaarten moeten worden geschreven, nieuwe kerstballen moeten er komen want de oude zijn uit, we breken ons hoofd over het kerstdiner. Hoeveel gangen? Je doet de kerstboodschappen in overvolle winkels. Wat trek je aan? Wat doe je met ouders en schoonouders? O ja en er moeten ook nog meer cadeautjes onder de boom. Dus hup, weer naar de winkel.

En op het werk heb je het ook nog heel druk omdat er van alles af moet. Je voelt je al gestresst bij alles wat je denkt te ‘moeten’ voor deze twee dagen.

In de loop der tijd zijn we bijna vergeten wat Kerstmis eigenlijk betekent.

Wat betekent Kerst voor jou?
Deze vraag roept hele andere antwoorden op. Voor iemand die alleen is kan Kerst het gevoel van alleen zijn benadrukken.
Voor de ander is Kerst het feest van samen zijn, het delen van verhalen, de verbinding voelen met hen die je lief zijn, tijd voor elkaar hebben en gezelligheid.

Ik geef je zes waardevolle tips om stress om te ruilen voor genieten.

-Laat perfectionisme los.
Bij kerst heb je de associatie dat alles mooi, prachtig en geweldig moet zijn. Kijk maar naar de etalages. Het is uitbundig. Blader een kooktijdschrift door en zie de prachtige gedekte tafels. Zeg nou eens eerlijk, bekruipt jou dan een benauwd gevoel omdat je daar aan denkt te moeten voldoen? Een kerstdiner met zes gangen is heerlijk voor je tafelgenoten terwijl ietsje minder is ook gezellig want het zit niet in veelheid. Laat je perfectionisme los en merk hoeveel stress dat scheelt.

-Laat je verwachtingen los.
Verwachtingen maak je zelf. Vraag eens aan je naasten of zij vinden dat je Kerst met zoveel toeters en bellen moet vieren. Ik durf te wedden dat het antwoord ‘nee’ zal zijn. Je legt je eigen lat hoog. Vraag jezelf af of er zoveel cadeautjes onder de boom moeten liggen. Sla het een keer over of doe een aardigheidje. We weten allemaal dat het om het gebaar gaat.

-Vier Kerst eens heel anders.
Zo doorbreek je patronen en rituelen die vanzelfsprekend zijn geworden. Vaak doe je uit gewoonte dezelfde dingen. Het zijn niet de grootse dingen die kerst tot kerst maken.

Wat zijn jouw leukste kerstherinneringen als kind? Mijn dierbaarste herinnering is dat mijn vader op kerstavond de echte kaarsjes in de kerstboom aanstak. Het was een magisch moment! Ik hield ervan om naar de kaarsjes te kijken die elk achter een plukje engelenhaar verscholen stonden. Ik kneep mijn ogen een beetje toe en dan zag ik het mooiste lichtspel. Het glimmen en schitteren van kaarsen roept deze herinnering nog steeds op. Dus niks geen cadeaus of grootsheid. Het was juist de eenvoud.

-Richt je op de mensen om je heen.
Dit zijn de mensen die belangrijk voor je zijn, waar je om geeft. Daar gaat het om. Kerst is een heerlijke tijd om samen te praten, iets samen te doen, gewoon tijd voor elkaar te hebben en elkaar te ont-moeten. Zo simpel is het. Wij verlangen allemaal naar verbinding. Verbinding geeft betekenis aan het samenzijn.

-Geniet van NU.
Nu je het kerst menu van zes gangen hebt verminderd naar bv vier heb je al meer rust. Ga met de mensen die je lief hebt genieten van samenzijn, kaarsen en lekker eten. Maak plezier en zie hoe de anderen genieten. Als je steeds bezig bent met wat je nog allemaal moet doen dan ben je niet met het NU bezig. Laat straks straks zijn en geniet NU.

-Bezin.
Kerst is ook de tijd om dingen op een rijtje te zetten. Neem gas terug, ontspan en mijmer. Neem tijd voor jezelf, vertraag en doe dingen die je leuk vindt. Creëer waardevolle tijd voor jezelf waarvan je nieuwe energie krijgt.

Wat betekent Kerst voor jou? Geef je reactie.

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Een Kerst zonder stress

  1. corine zegt:

    wat Kerst voor mij betekent?
    Eigenlijk vandaag nog niet veel….
    Gister was ik jarig en heb dat niet gevierd. Waarom….omdat ik iedere dag wil vieren….gewoon omdat ik weer wakker word. Ik kijk in de spiegel en zeg goeiemorgen tegen mezelf, een ander doet het niet want die loopt hier niet rond.
    Gister heftig genoten van onverwachts mannelijk bezoek…..daar teer ik nog lekker op.
    En Kerst..das nog heel ver weg….zoals je zegt….Laat straks straks zijn en geniet NU.
    Dus, vandaag lekker op de koffie bij mijn zieke vriendin, kerstkaarten posten, met de hond de bossen in….tis vandaag te doen namelijk!
    Ik GENIET met hoofdletter ” G “

  2. Dank je voor je reactie Corine! Je geniet zo te lezen in het NU met de dingen die zich aandienen.
    Zeker is het vandaag te doen. Ik wens je nog veel mooie NU Geniet momenten toe.

    • Corine Toirkens zegt:

      Hallo Karin

      Ik heb vandaag weer een extra bevestiging gekregen dat je echt moet gemieten van de momenten die zich aan dienen.
      Niets vermoedend ben ik gisteren de nacht ingegaan waarbij mijn hondje plots ziek werd en helaas heb ik haar vandaag uit haar lijden moeten laten verlossen. Ze is ruim 15 jaar geworden…ik ben er kapot van……ik ben nu blij dat ik me daar gister dus geen zorgen om heb hoeven maken. Dat was vandaag aan de orde…………..
      En nu zit ik te staren naar haar as op de schouw en ga proberen mezelf morgen toch weer goedemorgen te wensen….zal taai zijn maar probeer het positieve er maar uit te halen……………

Geef een reactie

