Hoera ik ben een perfectionist!

Heb jij ook weleens dat je dingen uitstelt omdat het helemaal perfect moet zijn? We hebben allemaal vele talenten. Sommigen van ons hebben het talent perfectionisme en zijn daar vaak nog trots op ook. Alleen heeft jouw behoefte aan alles perfect te willen doen vaak weinig te maken met perfectie.

Op zich is er niets mis met dingen goed te willen doen. In sommige beroepen is perfectionisme noodzakelijk, denk maar aan een chirurg die zijn werk met precisie te moeten doen. Alleen als je altijd alles perfecter dan perfect wilt doen, tja dan levert het je veel spanning op. Achter perfectionisme schuilt de controle freak en daar achter zit een angst.

Enkele jaren geleden liep ik mijn eerste halve marathon. Ik trainde bij weer en wind, uren per week. Het was kilometers maken. Welke tijd wil je lopen vroegen mijn loopmaatjes? ‘Ik wil hem gewoon uitlopen, plezier hebben en genieten van het publiek’. Dat was mijn doel. Mijn dag brak aan en ik liep. Ik liep hem uit! Ik voelde me apentrots en heel blij. Naderhand vroegen mensen: ‘en… welke tijd heb je gelopen?’ Dat was het moment dat er iets met mij gebeurde. Mijn tijd was 2 uur en 30 minuten en als ik dat vertelde merkte ik dat de trots en euforie plaats maakte voor een ongemakkelijk gevoel. Er was ineens dat kritische stemmetje in mijn hoofd dat kwebbelde: “Ik had sneller moeten lopen, 2 uur en 30 minuten ben ik daar trots op?”

Wat heb ik hiermee gedaan? Ik ben het van de positieve kant gaan bekijken door tegen mijzelf te zeggen: ‘Ik heb het toch maar mooi gedaan, ik ben niet thuis in mijn luie stoel blijven zitten’. Hiermee kwamen mijn positieve gevoelens en zelfwaardering gelukkig weer terug.

Perfectionisme kan je behoorlijk in de weg zitten omdat het nooit goed genoeg zal zijn. De stemmetjes in je hoofd vertellen je het. Vaak zijn dat de stemmetjes van de mensen die je van vroeger kent: je opvoeders of je leraar op school. Het zijn de stemmetjes die jou van alles wijs maken. “Het is niet mooi genoeg, niet goed genoeg, het lukt me nooit”. Ze bezorgen je stress en houden je weg bij dat wat je graag wilt bereiken of je begint er helemaal niet aan.

Mensen die perfectionistisch zijn lijken vaak treuzelaars omdat alle omstandigheden voor ze ergens aan beginnen helemaal perfect moeten zijn. Er wordt gewikt en gewogen. Achter perfectionisme schuilt de controle freak, er mag niets mis gaan. Vaak ben je meer met de controle bezig dan daar waar je eigenlijk mee bezig wilt zijn.

Achter de controle schuilt een diepe angst dat het niet goed genoeg is en dat jij niet goed genoeg bent. Angst werkt verlammend en zorgt ervoor dat perfectionisten veel ideeën hebben die er niet uit komen. Het geruststellende is dat je niet alles onder controle kunt hebben. Controle vreet energie.

Wat kan je helpen?

  • vraag jezelf af of die kritische stemmetjes de waarheid spreken. Realiseer je dat de stemmetjes van diegene zijn, die allang niet meer in jouw leven zijn. Stop om die stemmetjes een belangrijke plaats toe te kennen.
  • Zeg op het moment dat er remmende gedachten komen: STOP!
  • Sta jezelf toe om op enkele momenten perfectionistisch te zijn. Laat de controle freak even zijn gang gaan om hem vervolgens tot de orde te roepen en om hem weg te sturen. Perfectionistisch gedrag kan een dwangmatigheid bevatten. Realiseer je dat je het niet voor de hele wereld goed kunt doen.
  • Laat degene los van wie je overtuigingen hebt mee gekregen die niet van  jou zijn. De goedkeuring waar jij naar verlangt, krijg je niet meer van die mensen. Geef jezelf goedkeuring en waarde. Dat maakt jou tot een onafhankelijk en autonoom mens.
  • Realiseer je dat goed goed genoeg is. Perfectionisme zorgt ervoor dat je te veel van jezelf vraagt en daarmee je grenzen overschrijdt.  Hier krijg je ongezonde stress van.
  • Perfectionisten mogen geen fouten van zichzelf maken. En nog mooier…het beste leermoment is de fout die je mag maken.

Wil je delen hoe perfectionisme jou af en toe in de weg kan zitten?

Karin Hensen
www.karinhensen.nl

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoera ik ben een perfectionist!

  1. Hallo Karin, Heel herkenbaar, alleen ik ben geen perfectionist of misschien toch wel. Ik blijf maar uitstellen met schrijven en mijn blog in orde maken. Het moet allemaal kloppen het moet er overzichtelijk uitzien.
    Én ik wil alles zelf doen en vraag niet zo snel om hulp. Ik weet het ik doe mezelf te kort.

    Het ziet er allemaal goed uit mooie blog, uit het hart geschreven.

    Karin dankjewel, ik ga hulp halen, dat ik aan de slag kan.

  2. Pingback: De kracht van woorden | Karin Hensen coaching, stress, burnout en communicatie

Geef een reactie

