Hoe ontvang jij een compliment?

Pak jij een cadeautje uit of geef je het terug? Mijn vorige blog ging over complimenten geven. Nu wil ik schrijven over het ontvangen van complimenten. Hoe ontvang je een compliment? Hoe reageer je? Een compliment is een vorm van waardering voor iets wat iemand aan je ziet of bij jou ervaart. Aan de ene kant verlang je naar waardering en aan de andere kant weet je soms niet goed hoe ermee om te gaan. Een compliment is positieve aandacht en dat doet iets met je. Of het nu gaat om complimenten van vrienden of van collega’s, het is positief!

Mensen hebben vaak standaard antwoorden bij het krijgen van een compliment:                                                                                                                                   -Wat zit je haar leuk! ……..Oh het zit voor geen meter!                                                         -Wat heb je een mooi shirt aan! …….Nou dat heb ik al jaren!                                                   -Jij kan vergaderingen in goede banen leiden zodat we effectief met tijd omgaan!….. Ach,   dat is toch gewoon!

Je zwakt af wat je hoort, maakt het kleiner en je ontvangt het niet. En misschien luister je niet eens echt naar wat de ander zegt. Je staat al meteen klaar met een tegenwerping. Jammer want de ander wil je iets positiefs zeggen.

Hoe ontvang je een compliment? Complimenten zijn cadeautjes, die je mag ontvangen en uitpakken. Je mag er blij mee zijn en dat ook tonen aan de gever. Kijk de gever aan, glimlach als je een compliment ontvangt en bedank hem. Meer hoef je niet te doen. Je hoeft niet meteen te reageren of een iets aardigs terug te zeggen.

Een compliment zegt iets over de gever. Deze ziet iets bij jou, een talent of iets wat leuk is aan je. Iets in de ander zien kan alleen als je het zelf ook hebt. De gever herkent in de ander iets wat hijzelf ook heeft. Her- kennen is daarom een mooi woord. Soms geven mensen een compliment in de vorm van: geweldig, knap gedaan, super! Dat zijn vage complimenten omdat je niet echt weet waar dit over gaat. Wat is geweldig? Wat is knap of super? Bij dit soort complimenten mag je vragen wat er geweldig is. Als je dat weet dan weet je precies waar de gever je over complimenteert.

Wat maakt het ontvangen van complimenten moeilijk?  Complimenten ontvangen maakt soms een gevoel van onzekerheid in je los. Je twijfelt aan de oprechtheid. Een grote sta in de weg is het negatieve stemmetje in je. Dit stemmetje vertelt je: ‘Het is niet waar’, ‘Hoe kan je dat zeggen als je me amper kent’ en ‘Ik zou willen dat het echt zo was’ zijn hier voorbeelden van. Stop daarmee. Ontvang wat je krijgt. Door een compliment te bagatelliseren doe je jezelf en de gever tekort. Je maakt de gever onbelangrijk. En dat terwijl de gever jou juist belangrijk maakt door je een compliment te geven. Bij een welgemeend compliment mag je stil staan. Neem het besluit om complimenten te geloven. Als de gever het misschien niet meent wat hij zegt dan is dat zijn/ haar verantwoordelijkheid.

 Complimenten ontvangen maakt blij, vergroot je zelfvertrouwen, geeft energie en je krijgt bevestiging van iets wat je diep van binnen al weet. Soms is het fijn om dat weer even te horen. Ook het geven en krijgen van complimenten op je werk versterkt je motivatie en betrokkenheid bij je werk. En een bijkomend voordeel is dat er minder ziekteverzuim en stress is!

1 maart is nationale Complimenten dag. Natuurlijk wacht je niet tot die dag: geef royaal en ontvang in blijdschap. Geniet hier van!

Over Karin Hensen Coaching, stress, burnout,, communicatie

Met passie en enthousiasme coach ik iedereen die anders met stress, spanning en burnout wil omgaan om zo met meer plezier en geluk te leven. Je gaat doen wat je echt wilt vanuit je eigen kracht. Ik coach vanuit het Hart met beide voeten op de grond. De Geweldloze Communicatie of wel de Communicatie vanuit je Hart van Marshall Rosenberg is hierin een krachtig en positief hulpmiddel omdat het de stress direct uit spannende situaties haalt.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Hoe ontvang jij een compliment?

  1. Hallo Karin,

    Je artikel is heel herkenbaar. Ook ik had veel moeite met het ontvangen van complimenten en alle gevoelens die je beschrijft zijn heel herkenbaar. Tijdens een training hebben we geoefend in het ontvangen van complimenten en sindsdien ontvang ik ze met open armen en geniet ik ervan!

    Met vriendelijke groet,

    Peter van den Nagel

  2. Toeval bestaat niet. Afgelopen weken ben ik uitgebreid bezig geweest in intervisiegroepen en bij mijzelf over wat complimenten met je doen. Ontvangen is moeilijker dan ze te geven blijkt voor veel mensen. Leuk om te lezen wat jouw visie hier op is. Heel herkenbaar!
    Groetjes,
    Désirée Brugmans

  3. Een mooie en fijne tekst heb je geschreven. Ook heel herkenbaar. Lekker doorgaan met schrijven. Mag ik je ook uitnodigen om mijn blog te lezen? http://www.balancingbody.wordpress.com? Ik schrijf over de concerten die ik met het Metropole orkest geef, de dingen die ik meemaak en ondervind op Pilates-, traditionele Thaiyogamassage- en voedingsgebied.
    Voeg me maar toe aan je nieuwsbrief.

  4. Hallo Karin,

    ik las jouw reactie op ht blog van BBC en was nieuwsgierig.

    ik vind ook dat je heel trots mag zijn op dti blog!! Zelf ben ik op dit moment ook midden in de worsteling van WP en bloggen, dus ik weet hoe het voelt! Succes met alles en ik blijf je volgen.

    Hartelijke groeten van een mede therapeut en medeblogger!
    ( mijn blog: http://www.wilcare.info , internationaal gericht vanwege mijn internationale business, dus niet om interessani te doen!)

  5. Lilian zegt:

    Karin, wat een positieve blog, waar de energie vanaf straalt.
    In mijn huidige werk krijg ik zeer regelmatig vanuit verschillende kanten complimenten en ik moet zeggen dat mij dat heel goed doet. Het geeft mij enorm veel energie.
    Vroeger vond ik het ook lastig om een compliment te ontvangen, maar het lukt mij tegenwoordig steeds beter om ze goed te ontvangen en niet te kleineren zoals jij dat zo mooi omschrijft. Hoewel dat soms ook wel gebeurt hoor!

Geef een reactie

